حرکت روی خط قرمزها: ترفند ویروسی «دوربین مخفی اسنپ»

حرکت روی خط قرمز ترفند ویروسی دوربین مخفی اسنپ

پیش‌نوشت صفر (دوباره بازاریابی ویروسی؟). بعد از گذشت حدود یکسال که به دلایلی نوشته‌های با موضوع بازاریابی ویروسی ادامه پیدا نکرد، چند وقتی است با خودم فکر می‌کنم که اگر بخواهم دوباره در این‌باره یاد بگیرم باید از کجا شروع کنم. از آنجایی که هرچقدر فکر کنیم باز هم فکرهای جدیدی هستند که به سراغ ما اومده و ما رو از «عمل» دور کنند، بعد از دیدن کلیپ دوربین مخفی اسنپ، با خودم گفتم که انتظار بسه.

‌ ‌

 ماجرای کلیپ‌های دوربین مخفی اسنپ

چند روز قبل یکی از دوستانم با هیجان از کلیپ‌هایی با عنوان دوربین مخفی در اسنپ برایم گفت و اینکه یک ایده چقدر می‌تواند خلاقانه و جالب باشد. به هر حال، از آنجا که کلیپ‌های فان و سرگرمی کم نیستند، این مورد را زیاد جدی نگرفتم. تا اینکه وقتی در تلگرام یکی از کلیپ‌های این سری را دیدم، جذب آن شده و تصمیم گرفتم کمی درباره‌اش تحقیق کنم.

کلیپ‌های دوربین مخفی راننده اسنپ توسط کاربری به‌نام «مهیار حسن» تهیه و در اینستاگرام منتشر می‌شود.

برخی نشانه‌ها و ویژگی‌های پخش ویروسی کلیپ

قبل از صحبت درباره دلایل ویروسی شدن این کلیپ‌ها، بیاید کمی آمار مرتبط را بررسی کنیم.

درباره خود این کاربر نکته قابل توجه روند رشد تعداد فالوورها هست. طی یک روز قبل (از رسیدن به ایده تا نوشتن درباره این موضوع) به فالوورهای پیج مهیار حسن حدود 10 هزار دنبال‌کننده اضافه شده و به بیشتر از 160 هزار رسیده.

متوسط تعداد ویو هم در حد چند صد هزار بازدید برای هر کلیپ هست که از تعداد فالوورها خیلی بیشتر هست.

نشانه دیگه استقبال کاربرها از دوربین مخفی اسنپ 9 پیشنهاد اینستاگرام برای هشتگ #اسنپ است که همگی به همین ویدئوهای دوربین مخفی اسنپ اختصاص دارند.

وضعیت تاپ سرچ اینستاگرام دوربین مخفی اسنپ - راننده

پس این محتوا در رنج وسیعی در حال دیده شدن هست. اما چرا این ویدئوها انقدر دیده می‌شوند؟

حرکت روی خط قرمز

سبک کار احتمالا مهم‌ترین عامل تمایز این ویدئوها از ده‌ها کلیپ طنزی است که هر روز در فضای آنلاین منتشر می‌شوند.

به نظر می‌رسد گاو بنفش اصلی دوربین مخفی اسنپ، حرکت روی خط قرمزهای قانون و عرف باشد. طوری که نتوان براحتی درباره قانونی و عرفی بودن (یا نبودن) این سری صحبت کرد.

از طرفی، راننده اسنپی که ناگهان زیر آواز بزند، به خودی خود عجیب است. حالا واکنش و همراهی مسافرها در خواندن آواز، انتخاب آهنگ رپ و ترانه‌های محبوب جوانان را به جذابیت این ویدئوها اضافه کنید. حاصل، خلق یک گاو بنفش عمیق و منحصربفرد است.

تصویر مثبت برای بازنشر کننده: روحیه کمک + بامزه بودن + شاد بودن

نیاز به خنده، در روزهایی که همه چیز در جدی‌ترین حالت خود قرار گرفته، می‌تواند عامل دیگری باشد که ویدئوهایی شبیه ویدئو بالا را برای دوستان‌مان بفرستیم. تا شاید کمی در داشتن حال خوش به آنها کمک کنیم.

با این کار حتی احتمالا حس بهتری هم نسبت به خودمان خواهیم داشت.

از طرفی در نگاه دیگران فردی شوخ و بامزه به نظر خواهیم آمد. ویژگی‌هایی که می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب و انگیزاننده باشد.

پای احساسات در میان است

به نظر می‌رسد نقش احساسات هم در ترویج این سری موثر بوده.

هیجان بینندگان از فریاد راننده برای خواندن موسیقی، و شادی و خنده حین دیدن کلیپ‌ها از احساساتی است که ما را به اشتراک‌گذاری این محتواها ترغیب می‌کند.

‌‌

هر چند برای اینکه ببینیم این ویدئوها در نهایت چقدر ویروسی خواهند شد باید صبر کرد، اما علی الحساب بیایید به این سوال فکر کنیم که اسنپ از شنیده شدن بیشتر نام خود از راه‌های مختلف – که اسنپ را به یک برند جنریک تبدیل خواهد کرد – خوشحال خواهد شد؟

البته اگر بتوان سیاست‌های اسنپ فود را به اسنپ هم تعمیم داد می‌توان گفت که استفاده از روش‌های تبلیغاتی نوین، با ترفند حرکت بر روی خط قرمز، احتمالا چندان به مذاق این شرکت بد نمی‌آید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *