عدد و رقم‌هایی از بازار آنلاین کشور

پانوراما ، گزارش جامع کسب و کارهای آنلاین و اینترنت ایران

پیش‌نوشت. این متن گزارشی از تلاش من برای حس بهتر بازار آنلاین با استفاده از یک گزارش آماری است. اگر انتظار یک متن علمی و دقیق را دارید احتمال زیادی دارد این نوشته انتظارات شما را برآورده نکند.

بررسی دقیق روندهای فضای آنلاین هم کاملا تخصصی و فراتر از سواد نویسنده است. همچنین به نظر می‌رسد این کار به اطلاعات دیگری مثل روند تغییر متوسط درآمد، روند سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، دخیل کردن نرخ تورم در بررسی‌ها و … نیاز داشته باشد که در متن زیر به آنها اشاره‌ای نشده.

به هر حال، به نظرم رسید شاید دانستن این اعداد به عنوان تکه‌هایی از پازل اقتصاد آنلاین کشور ممکن است دید بهتری به  برخی علاقه‌مندان به این حوزه بدهد.

اصل نوشته:

چند هفته پیش، به واسطه توییت یکی از دوستان با گزارشی آشنا شدم به نام پانوراما؛ گزارشی از کسب و کارهای آنلاین و اینترنت ایران. البته نسخه‌ای که دست من بود – و شما هم می‌توانید آن را از وبسایت آنها ECM دریافت کنید – خلاصه گزارشی است که بطور رایگان عرضه می‌شود و مخاطب در صورت تمایل می‌تواند نسخه کامل آن را بخرد.

برای اینکه عدد و رقم‌های گزارش را درک کرده و به تعبیر قاچاقچی آموزنده در متمم، رِنج کلی و روند تغییرات آنها را حس کنم، بعضی از آنها را به نمودار تبدیل کردم.

نمودارهایی که در ادامه آنها را با شما به اشتراک می‌گذارم.

میان نوشت: توضیح خاصی روی نمودارها ندارم، فقط قبل آوردن نمودارها این نکته را بگویم که گر چه نمودار حبابی (Bubble chart) معمولا برای نمایش موضوعی با سه متغیر استفاده می‌شود، من با هدف حس بهتر دو متغیر از آنها استفاده کرده‌ام (نمودارهای دوم و سوم را می‌گویم). البته در زیر هر نمودار توضیح مختصری می‌نویسم، فقط خواستم قبل از تصاویر بگویم که فکرتان معطوف به “متغییر سوم” نشود و ما در اینجا دو متغیر (و در نمودار اول یک متغیر) داریم.

اهمیت انکارناپذیر برنامه‌ریزی برای کاربران موبایل

دوستانی که برای مانیتورینگ وبلاگ یا وبسایت خود از گوگل آنالیتیکز استفاده می‌کنند از حجم بالای کاربرانی که از طریق موبایل وارد سایت می‌شوند آگاهند.

این نکته در کنار نمودار زیر، که در آن تعداد کاربران اینترنت موبایل و اینترنت ثابت قابل مقایسه است، توجه به نقش موبایل در آینده اینترنت را بیش از پیش به ما یادآوری می‌کند.

حجم کاربران اینترنت موبایل و اینترنت ثابت تا پایان سال 96

همانطور که در نمودار مشخص است، کاربران دارای اینترنت موبایل چهار و نیم برابر بیشتر از تعداد کاربران اینترنت ثابت بوده – 53 میلیون کاربر اینترنت موبایل در مقابل 11 میلیون کاربر اینترنت ثابت (تا پایان سال 96).

جمع مبلغ و تعداد تراکنش‌های آنلاین

دو داده دیگری که در گزارش پانوراما دیده و برایم جالب بودند، تعداد و حجم کل تراکنش‌های آنلاین طی سال‌های 93 تا 96 بودند.

نمودار تعداد تراکنش های آنلاین سال های 93 تا 96

نمودار مبلغ تراکنش های آنلاین در سال های 93 تا 96

(در نمودارها بالا «محور افقی» نمایانگر سال است. «محور عمودی» و «حجم حباب‌ها» هم مربوط به حجم /تعداد تراکنش هستند)

دو نکته‌ که می‌توان از نمودارهای بالا برداشت کرده و به خاطر داشت:

1. جمع مبلغ تراکنش‌های آنلاین کشور در سال نود و شش، 100,000,000,000,000,000 تومان و هجده رقمی است. این متغییر در سال‌های نود و سه تا نود و پنج، هفده رقمی بوده.

2.تعداد تراکنش سال نود و شش، حدود 400,000,000 و نه رقمی است.

3. اگرچه در سالهای اخیر مبلغ تراکنش‌ها با سرعتی نسبتا ثابت رشد کرده، تعداد تراکنش‌ها رشدی نمایی داشته و در چهار سال از 150 به 400 میلیون تراکنش رسیده. به بیان دیگر، در بازه زمانی چهار ساله که جمع مبلغ تراکنش‌ها حدود دو برابر شده، تعداد تراکنش‌ها 2.6 برابر رشد داشته است.

شما چه نکته‌های دیگری را در این نمودارها می‌بینید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *