مقدماتی درباره گوگل ترندز: ابزاری برای دنبال کردن روندها

مقدماتی درباره گوگل ترندز google trends

احتمالا گوگل ترندز را بشناسید.

به زبان ساده، گوگل ترندز، حجم جستجوی عبارت‌های مختلف (terms) را در طول زمان مقایسه کرده و در یک نمودار خطی رسم می‌کند. شبیه نمودار زیر که برای عبارت “digital marketing” بدست آمده است:

مثال دیجیتال مارکتینگ برای مقدماتی درباره گوگل ترندز

اما طبیعتا و مثل هر ابزار دیگری، یادگیری گوگل ترندز هم به درد همه نخواهد خورد. به‌نظرم، یادگیری این ابزار برای افراد زیر می‌تواند مفید باشد:

  1. کسانی که می‌خواهند روند‌های دنیای اطراف را بهتر ببینند.

همانطور که در نمودار بالا هم دیدیم، در بسیاری از مواقع می‌توان یک نظم منطقی را از روند جستجوی عبارات مختلف در فضای وب مشاهده کرد ( مثلا در نمودار بالا، در اواخر سال میلادی، میزان جستجوی Digital Marketing افت شدیدی دارد).

از طرف دیگر، اگر این فرض (که بی‎‌راه به نظر نمی‌رسد) را قبول کنیم که «میزان جستجوی یک موضوع» یکی از شاخص‌ها و نشان دهنده‌ی «میزان دغدغه جامعه درباره آن موضوع خاص» است، بررسی نمودارها برای موضوعات مختلف و حتی مقایسه آنها با هم، می‌تواند به ما در تحلیل بهتر محیط اطراف کمک کند.

به عنوان مثالی دیگر ، همه ما می‌دانیم و منطقا قبول می‌کنیم که میزان تمایل افراد برای نویسندگی در وبلاگ‌های شخصی، طی سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته است (البته منظورم افراد غیر متممی‌ هست!). اما اگر بخواهیم این روند را بهتر فهمیده و «حس کنیم»، می‌توانیم از گوگل ترندز کمک بگیریم.

مثلا، بیایید ببینیم رواج شبکه‌های اجتماعی و افول وبلاگ‌ها با هم چه نسبتی دارند. به همین منظور، وقتی سه عبارت “ساخت وبلاگ” و “نصب اینستاگرام” و “نصب تلگرام” را گوگل ترندز وارد می‌کنیم، به نمودار زیر می‌رسیم (برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر می‌توانید روی آن کلیک کنید) :

مقایسه جستجوی ساخت وبلاگ و نصب اینستاگرام و نصب تلگرام در گوگل ترندز

حالا با اطمینان بیشتری می‌توانیم این عبارت را بگوییم که:

“به نظر می‌رسد با آمدن و اوج گرفتن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، به‌تدریج وبلاگ‌ها خلوت‌تر شده‌اند و در واقع، یکی از عوامل مهم در کم‌رنگ شدن وبلاگ و وبلاگ‌نویسی، رواج و بیشتر شدن شبکه‌های اجتماعی بوده است.”

همین ایده را درباره مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی هم می‌توان بکار برد و به نتایج جالبی رسید (امتحان کنید!).

  1. افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ (+) و کانتنت مارکتینگ فعالیت می‌کنند.

آنها کسانی هستند که می‌خواهند به دید بهتری از عبارات جستجو شده برسند – تا در کارهای تولید محتوای خود، کلمات کلیدی درست را بکار ببرند.

به عنوان اولین مثالی که به ذهنم می‌رسد، وقتی می‌خواهیم درباره “لباسشویی ال‌جی” محتوا تولید کنیم، باید بدانیم مردم هنگام جستجو درباره لباسشویی با برند ال جی، بیشتر از عبارت “لباسشویی ال جی” استفاده می‌کنند یا “لباسشویی الجی” یا “لباسشویی ال‌جی“؟

پس این سه عبارت را با هم مقایسه می‌کنیم:

مقایسه سه عبارت در گوگل ترندز - از لحاظ املایی و سئو

‌ ‌البته مشخص است از لحاظ نوشتاری، عبارت “لباسشویی ال‌جی” درست است، ولی همانطور که می‌بینیم شکل بدون رعایت نیم فاصله‌ی این عبارت استفاده بیشتری دارد و در نتیجه به لحاظ سئو، انتخاب بهتری به شمار می‌رود.

همچنین، وقتی می‌خواهیم با ترندها و روندهای روز دنیا (مثل روز جهانی صلح یا چالش‌ها و محتواهای ویروسی مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر می‌شوند) همگام شده و محتوایی متناسب با آن تولید کنیم، باز هم می‌توانیم از شیوع آن ترندِ خاص در منطقه جغرافیایی خودمان اطلاع حاصل کنیم.

‌ ‌

  1. دسته سوم مشتریان گوگل ترندز، افرادی هستند که می‌خواهند به شهودی درباره وضعیت کاری یک حوزه (در طول زمان) برسند.

در این صورت هم می‌توان با جستجوی عبارات مرتبط با آن حوزه، به درکی از وضعیت گذشته و حال، و نگرشی درباره آینده آن حوزه رسید. اینکه وضعیت بازار در آن حوزه کاری چگونه است و آیا در آینده، این حوزه رو به افول است یا صعود.

البته طبیعتا کاربردهای گوگل ترندز به موارد بالا محدود نمی‌شود و احتمالا شما هم موارد دیگری را در ذهن دارید. به هر حال، در این مطلب درباره کلیات این ابزار نوشتم تا ذهنم کمی مرتب‌تر شود و بزودی، درباره نکته‌ها و تکنیک‌های استفاده از این ابزار – نکته‌هایی که بتازگی یاد گرفته‌ام و برایم جالب بودند – بنویسم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *