برخی مطالب آموزنده از وبلاگ‌های به‌روزشده دوستان (1)

وبلاگ‌هایی که به‌روز نمی‌کنیم

پیش‌نوشت. همانطور که در اینجا نوشتم، قصد دارم تا هر هفته لیستی از مطالب وبلاگ‌های دوستان که برایم آموزنده یا جالب بودند را در وبلاگ منتشر کنم.

حاصل نخست این کار الزام من به پیگیری بیشتر وبلاگ دوستانم و یادگیری بیشتر است و در کنار آن، امیدوارم اگر خواننده‌ای گذرش به این صفحات افتاد بهره‌ای – هر چند اندک – از محتوای آنها ببرد.

تنها این نکته را اضافه می‎کنم که این لیست برمبنای ترتیب خاصی مرتب نشده، و حاصل بررسی و نظر شخصی من، با خواندن برخی نوشته‌‎های دوستانم هست (تا جایی که فرصت داشتم).

وبلاگ‌های هفته اول:

1 سعید رمضانی عزیز در مطلبی با عنوان “راه حل مشکل قطع شدن تماس تلفنی موبایل” یکی از مشکلاتی که خود با آن دست به گریبان بوده را با زبانی ساده توضیح داده و راه‌حل‌هایی گام به گام برای حل مشکل ارائه کرده.

از آنجا که بسیاری از مشکلاتی که ما فکر می‌کنیم مختص خودمان هستند مشکل دیگران هم هست، این نوع نوشته‌ها همیشه برایم جذابیت داشته‌اند. به همین دلیل مطلب سعید را کنجکاوانه خواندم و مواردی را که ممکن بود باعث چنین مشکلی شوند، مرور کردم.

2 مطلب دیگری که حاوی نکاتی تازه برایم بود، نوشته‌ای با عنوان “چرا توسعه پایدار زمان بر است؟ توسعه پایدار چه چیزهایی نیست؟” از یاور مشیرفر عزیز است.

یاور در این نوشته به زبانی ساده تفاوت پیشرفت و توسعه را بیان می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا ما – اگر چه از لحاظ شاخص‎های رشد و پیشرفت موقعیت مناسبی داریم – اما در توسعه‎یافتگی حرفی برای گفتن نداریم*.

تعریف زیاد شاید چندان جالب به نظر نیاید، اما شاید بیراه نباشد اگر بگویم این نوشته از آموزنده‎ترین نوشته‌های یاور برایم بوده.

3 علی کریمی عزیز در سایلاگ به سوال مهمی پرداخته. اینکه “آیا افراد موفق [الزاما] خوشحال‌ترند؟

از آنجا که فکر می‎کنم دستاورد هر فرد در زندگی در نهایت از جنس یک احساس است، فکر کردن به این سوال و پاسخ‎های احتمالی آن همیشه برایم جذاب بوده.

4 لیلای عزیز در نوشته‎ای که بتازگی با عنوان “برای چه از زندگیم می‌نویسم؟” منتشر کرده، به دلیل نوشتن از زندگی خود پرداخته. نوشته لیلا، من را برای لحظاتی به فکر فرو برد و شاید این مدل ذهنی برای کمک به دیگران، مختص خود او باشد.

به هر حال حس کردم در قسمتی که می‎گفت “من آنقدرها هم مقاوم نیستم، اما دیگر خوب بلدم ادای آدم‌های مقاوم و بچه‌های تخس را که سرسختانه ادامه می‌دهند را در بیاورم.” با او اتفاق نظر دارم :‎)

5 پریسا حسینی عزیز در مطلبی با عنوان”برای درک عکس به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟” به لزوم شناخت عکاس، حال و هوا، ماجزای پشت عکس و … برای درک داستان عکس اشاره و توضیحاتی در این باره در وبلاگ خود منتشر کرده. مطلبی که برای من آموزنده بود.

4 Comments

  1. سعید گفت:

    (در راستای اشاره‌ای که به پست وبلاگ من داشتی) اتفاقا برای منم نوشتنتون جذابه(:

    یکی چند روز پیش ازم پرسید چرا وبلاگ می‌نویسی؟ گفتم برای گفتن حرفایی که بقیه نمی‌زنند.
    همین مشکل شیائومی رو قبلش گوگل کردم و دیدم تو وب فارسی براش مطلبی نیست. گرچه دور از مباحثی مثل برندسازی شخصی از طریق وبلاگ و ایناست، ولی خوشم اومد بنویسم.
    ممنون که لینک دادی.

  2. مرضا جان
    بحث پیشرفت و رشد و توسعه و تفاوت آنها از جمله مهم ترین مسائلی است که در صورت جاافتادن مفهومش ما راه توسعه را تا نصف رفته ایم.
    در آن مقاله 12 هزارکلمه ای هم البته مختصرا توضیحش داده ام.
    با مهر
    یاور

    • محمدرضا گفت:

      دقیقا باهات موافقم. ما در بسیاری از مسائل اساسا صورت مسئله را نفهمیدیم هنوز…

      ممنون یاور جان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *