RSS-to-Telegram ؛ ربات تلگرامی برای پیگیری لحظه‌ای وبلاگ‌ها

ربات تلگرامی Rss - Rss to Telegram برای پیگیری لحظه ای منابع آنلاین و وبلاگ ها و ارسال آن به تلگرام

به نظر می‌رسد با رواج پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر ما بیشتر از هر زمان دیگری به اپلیکیشن‌های ارتباطی وابسته شده‌ایم. techcrunch هم در گزارشی (که احتمالا با تجربه بسیاری از ما همخوانی دارد) گفته که استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان زمانبرترین فعالیت کاربران موبایل‌ است.

در مقابل، هر چند کارکرد وبلاگ‌ها برای شبکه‌سازی احتمالا کمرنگ‌تر از سابق شده، اما همچنان جایگاه خود را در میان گروه‌هایی از جامعه حفظ کرده است.

اگر این مفروضات را قبول داشته باشیم، سوال اینجاست که:

چه راه‌هایی برای پیگیری یک وبلاگ مهم یا آموزنده که پست‌های آن بی‌ سروصدا و در فضایی دور از شلوغی‌های امروز منتشر می‌شوند وجود دارد؟

یکی از راه‌ها (که احتمالا با آن آشنا هستید) پیگیری وبلاگ‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای خبرخوان یا Rss reader هست که inoreader یکی از کاربردی‌ترین آنهاست (+). با استفاده از سرویس‌های خبرخوان پست‌های جدید وبلاگ‌ها در محیطی شبیه ایمیل فهرست شده و در دسترس خواهند بود.

اما اگر می‌خواهیم از به‌روزرسانی یک وبلاگ در سریع‌ترین زمان ممکن باخبر شویم، یکی از راه‌ها استفاده از ربات تلگرامی پیگیری Rss است. رباتی که وبلاگ‌ها را چک کرده و به‌روزرسانی آنها را با پیامی در تلگرام به ما اطلاع دهد.

حدس می‌زنم ربات‌های مختلفی برای این کار وجود داشته باشد. رباتی که من از چند ماه قبل برای این منظور استفاده می‌کنم و از آن راضی هستم، ربات rss2tg_bot به آدرس https://t.me/rss2tg_bot است.

این ربات (طبق توضیحات سازنده آن) حدودا هر دقیقه منابعی که کاربر به آن معرفی کرده را چک می‌کند و در صورت به‌روزرسانی منابع، عنوان پست را به همراه لینک آن به تلگرام کاربر می‌فرستد.

کار کردن با این بات نسبتا ساده است. می‌توانیم لینک وبلاگ‌هایی که می‌خواهیم پیگیری کنیم را براحتی برای آن بفرستیم. همچنین اگر از پیگیری وبلاگی منصرف شده باشیم، با فرستادن دوباره لینک منبع می‌توانیم آن را از فهرست پیگیری خود حذف کنیم.

چند نکته که در استفاده از این بات به آنها برخوردم:

 فکر می‌کنم ربات تلگرام گفته شده (Rss-to-Telegram) و اپلیکیشن Inoreader به نوعی مکمل هم هستند و شاید یکی از ایده‌های خوب، اضافه کردن چند وبلاگ محدود به این ربات تلگرامی، و پیگیری سایر وبلاگ‌ها و منابع در اپلیکیشن Inoreader باشد.

همانطور که Inoreader هم قادر به پیگیری برخی وبلاگ‌ها نیست، این ربات هم قابلیت تطبیق با همه منابع آنلاین را ندارد.

برای حل این مسئله کافیست تا با استفاده از سرویس‌هایی مثل feedity، در چند گام کوتاه برای سایت مورد نظر خروجی rss بسازیم و لینک ساخته شده را در ربات وارد کنیم. دوست خوبم علی کریمی روش ساخت خروجی Rss برای وبلاگ‌ها را در سایلاگ توضیح داده است: اینجا.

2 Comments

  1. افشین گفت:

    ممنونم بابت معرفی این رباتِ مفید.

  2. […] فید مثل @rss2tg_bot بدهید (قبلا این بات را در مطلب RSS-to-Telegram معرفی کرده […]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *