یک ایده‌ی خوب برای کتابخوان شدن (ایده‌ی امین آرامش)

(نوشته شده در 9 بهمن ۹۵)

.

با داشتن دوستان وبلاگ‌نویس، بیکاری به طور کامل از زندگی من رخت بسته و در کوتاه‌ترین زمان‌ها هم سعی می‌کنم از نوشته‌های دوستانم بخوانم و لذت ببرم.

چک کردن وبلاگ‌ها هم که دیگر به سختی گذشته نیست و احتمالا از قبل با inoreader آشنایید (اگر نیستید اینجا و اینجا و اینجا دوستانم در این مورد نوشته‌اند).

امروز صبح وقتی برنامه‌‌ی inoreader  را باز کردم دیدم تعداد زیادی مطلب نخوانده دارم. در واقع بهتر است بگویم: مطالب نخوانده‌ام (از نظر تعداد) بیشتر از انتظار من بودند.

کمی که صفحه را اسکرول کردم، دیدم و یادم افتاد که امروز شنبه است و امین شنبه‌ها خلاصه کتاب‌هایی که در هفته خوانده را روی وبلاگش می‌گذارد. او قبلا هم این روال را داشته، اما تعداد خلاصه‌های این هفته مشخصا بیشتر بود. تعدادشان را شمردم. 7 تا بودند.

البته می‌دانم قصد امین از نوشتن خلاصه‌ها روی وبلاگ (بیشتر از اینکه ما خلاصه‌هایش را بخوانیم)، این است که خودش مجاب شود که هم بخواند و هم خلاصه مطالبی را که می‌خواند – برای فهم عمیق‌تر- بنویسد.

با خودم فکر کردم که: چه کار جالبی! تو چرا برای افزایش مطالعه‌ات (که الان خیلی کم شده) این کار را نکنی؟

خلاصه. قصد دارم برای بیشتر شدن مطالعه‌ام از شیوه‌ای مشابه اقدام کنم و خلاصه‌هایم را روی وبلاگم بگذارم. امیدوارم این روش به افزایش مطالعه‌ام کمک کند و در هفته‌های بعد، از نتیجه‌ی موثر این روش برایتان بگویم.

پی‌نوشت. راستش را بخواهید، چون به کرات از محمدرضا جان شنیده‌ام که خواندن خلاصه کتاب (و همینطور نقل قول) چیزی به علم ما اضافه نمی‌کند و در بهترین حالت، دانسته‌های قبلی ما را سامان می‌دهد، و با توجه به اینکه کتاب‌هایی که امین می‌خواند را تا حالا نخوانده‌ام، بیشتر خلاصه‌های او را نیز نخوانده‌ام (شاید بتوانم بگویم بجز خلاصه‌ها، تمامی پست‌های وبلاگش را خوانده‌ام). این را گفتم که بگویم اصلا انتظار ندارم خلاصه‌های من هم برای کسی جذاب باشد و همانطور که گفتم، برای قانع کردن خودم به خواندن و نوشتن، می‌خواهم از این ایده استفاده کنم.

پی‌نوشت2. نمیدانید داشتن دوستانی که همیشه می‌توانید از آنها چیز یاد بگیرید چه لذتی دارد. ازت ممنونم امین 🙂

3 Comments

  1. تو همیشه به من لطف داری محمدرضا.
    الان دیگه به این کار معتاد شدم و نمیتونم ترکش کنم. به تو هم این نوید رو میدم که گرفتار این اعتیاد خواهی شد 😉
    ولی جدا خیلی برای من که مفید بوده این کار، اگه اجل مهلت بده یه مطلب هم راجع به فوایدش مینویسم.
    آقا خیلی مخلصیم…

    • محمدرضا گفت:

      می‌خواستم یکی دو روز بگذره و بهت درباره این مطلب خبر بدم که خودت پیش‌دستی کردی و دیدی ? اره تو این یک روز که جواب داده ?
      مرسی که اینجا نوشتی و منتظر مطلبت هم هستم ؛)

  2. […] یا Rss reader هست که inoreader یکی از کاربردی‌ترین آنهاست (+). با استفاده از سرویس‌های خبرخوان پست‌های جدید […]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *